US2304 - Història de l’art III. L’Europa moderna: del barroc al neoclassicisme

  • Àrea temàtica:

    Història de l'art

  • Modalitat:

    Presencial i simultàniament en línia

  • Nivell:

    Altres

Professorat:

Joan Miquel Astorch Eraso, Carolina Camañes Sánchez

Dates:

D'octubre de 2022 a maig de 2023

Dies:

Divendres

Hores:

De 9:30 a 11:30 h

Total hores:

50

Lloc:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Tarifes
Col·legiat/ada:

235,00 €

No col·legiat/ada:

295,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

295,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

1. De la Contrareforma a l’Església triomfant. L'esplendor del barroc a Itàlia al segle XVII. Caravaggio, Bernini i Borromini

  • La Contrareforma i l’església dels reformadors: l’oratori de Sant Felip Neri i la Companyia de Jesús
  • Les noves esglésies: Il Gesu de Jacopo Vignola i Giacomo della Porta
  • El concili de Trento i les arts. Els exercicis espirituals de sant Ignasi de Loiola. Carles Borromeo a Milà
  • El sagrat i el profà: el naturalisme de Caravaggio
  • El virregnat de Nàpols. El caravaggisme d’Artemisia Gentileschi i Ribera
  • De l’Església militans a l’Església triumphans, del moralisme a l’extravagància: Pablo V Borghese
  • L’escultura, del manierisme a la retòrica trentina: Giambologna i Bernini
  • El barroc com a estil i època. Theatrum mundi, la vida com a obra d’art total
  • Les corts pontifícies del barroc: Urbà VIll Barberini, Inocenci X Pamphili i Alexandre VII Chigi
  • Arquitectura barroca: Bernini i Borromini al servei de la Renovatio Romae

2. El Segle d’Or de les lletres i les arts: les corts del Barroc a Espanya i als Països Baixos. Velázquez i Rubens 

  • Sevilla i l’art de pintar escultures: la recerca de la realitat per meditar sobre el dolor, la passió i la mort. De Juan Martínez Montañés a Gregorio Fernández
  • Espanya: el Segle d’Or espanyol. Felip III i el duc de Lerma. Pintura religiosa a Sevilla: Zurbarán, Murillo
  • Velázquez, pintor de cambra i aposentador de Felip IV
  • Carles II, el darrer dels Àustries a Espanya. Guerra de Successió espanyola
  • Flandes, al servei de la corona espanyola. La monarquia dels arxiducs d’Àustria: Isabel Clara Eugènia, filla de Felip II
  • L’exuberància del color: Rubens a Anvers. Rubens, pintor cortesà. Grans cicles pictòrics a París i Madrid
  • El retrat aristocràtic de Van Dyck. Van Dyck a Anglaterra al servei de Carles I
  • El Segle d’Or de la pintura holandesa. La pintura intimista de Vermeer de Delft
  • Rembrandt, l’herència de Caravaggio a Amsterdam
  • El retrat burgès de Franz Hals

3. França al segle XVIII: entre la frivolitat del rococó i el racionalisme de la Il·lustració. De Versalles a la Revolució Francesa. El neoclassicisme

  • El barroc a França. La consolidació de la monarquia absoluta: Lluís XIV. El grand goût a Versalles
  • El classicisme francès: Nicolas Poussin i Claudi de Lorena
  • Lluís XV i el paper de les amants reials: Madame de Pompadour, Madame du Barry
  • Frivolitat i plaer al rococó: Watteau, Boucher, Fragonard 
  • Lluís XVI i la crisi de la monarquia absoluta a França. Maria Antonieta, entre l’atracció i l’odi
  • El descobriment de Pompeia i Hercolà, i el triomf del neoclassicisme: Chardin, Greuze
  • La Revolució Francesa del 1789. França després de la Revolució: Convenció, Directori, Consolat
  • Ascens i caiguda de Napoleó: el Primer Imperi francès
  • El neoclassicisme: David, Ingres
  • L’escultura neoclàssica: Canova

 

PROGRAMA TERCER TRIMESTRE

Classe 19 – 21 d´abril – Carolina

Frivolitat i plaer en el Rococó: Watteau, Boucher, Fragonard

Classe 20 – 28 d´abril – Joan

Lluis XV i el paper de les amants reials: Madame de Pompadour, Madame du Barry

Classe 21 – 5 de maig – Carolina

El descobriment de Pompeia i Ercolano i el triomf del Neoclassicisme: Winckelmann

Chardin, Greuze

Classe 22 – 12 de maig – Joan

Lluis XVI i la crisi de la monarquia absoluta a França. Maria Antonieta, entre l´atracció i l´odi

La Revolució francesa de 1789

Classe 23 – 19 de maig – Carolina

Pere el Gran i Caterina la Gran de Rússia. Sant Petersburg.

L’Ermitage

Classe 24 – 26 de maig – Joan

Carles II, el darrer dels Àustries a Espanya

Guerra de Successió espanyola i Felip V

Classe 25 – 2 de juny – Carolina

 

PROGRAMA SEGON TRIMESTRE

 Classe 8: 13 gener – Carolina

Classe a recuperar

 Classe 9: 20 de gener – Carolina

Velázquez, pintor de cambra i aposentador de Felip IV (I)

 Classe 10: 27 de gener – Joan

Arquitectura barroca: Bernini i Borromini al servei de la Renovatio Romae (II)

 Classe 11: 3 de febrer – Carolina

Velázquez, pintor de cambra i aposentador de Felip IV (II)

 Classe 12: 10 de febrer – Joan

El retrat aristocràtic de Van Dyck. Van Dyck a Anglaterra al servei de Carles I

 Classe 13: 17 de febrer – Carolina

El segle d'or de la pintura holandesa. Rembrandt, l'herència de Caravaggio a Amsterdam

 Classe 14: 24 de febrer – Joan

Flandes, al servei de la corona espanyola. La monarquia dels arxiducs d'Aústria: Isabel Clara Eugènia, filla de Felip II. L'exuberància del color: Rubens a Anvers

 Classe 15: 3 de març – Carolina

La pintura intimista de Vermeer de Delft

El retrat burgès de Franz Hals

 Classe 16: 10 de març – Joan

Rubens, pintor cortesà. Grans cicles pictòrics a París i Madrid

 Classe 17: 17 de març – Carolina

El classicisme francès: Nicolas Poussin i Claudi de Lorena

 Classe 18: 24 de març – Joan

El barroc a França. La consolidació de la monarquia absoluta: Lluís XIV. El grand goût a Versalles

El retrat de cort a França: Rigaud

 

PROGRAMA DEL PRIMER TRIMESTRE

Classe 1 – 7 d´octubre – Carolina Camañes

El sagrat i el profà: el naturalisme de Caravaggio (I)

Classe 3 – 28 d´octubre – Carolina Camañes

El sagrat i el profà: el naturalisme de Caravaggio (II)

Classe 4 – 4 de novembre – Joan Astorch

De l´Església militans a l´Església triumphans, del moralisme a l´extravagància: Pablo V Borghese

L´escultura, del manierisme a la retòrica trentina: Giambologna i Bernini

Classe 5 – 11 de novembre – Carolina Camañes

El virreinat de Nàpols. El caravaggisme de Ribera i Artemisia Gentileschi 

Classe 6 – 18 de novembre – Joan Astorch

El Barroc com a estil i època. Teatrum mundi, la vida com a obra d´art total

Bernini 

Classe 7 – 25 de novembre – Carolina Camañes

Retòrica i vanitats: simbolisme de les natures mortes i vanites barroques

Pintura religiosa a Sevilla: Zurbarán, Murillo 

Classe 8 – 2 de desembre – Joan Astorch

Les Corts pontifícies del Barroc: Urbà VIll Barberini, Inocenci X Pamphili i Alexandre VII Chigi

Arquitectura barroca: Bernini i Borromini al servei de la Renovatio Romae (I)

Classe 9 – 16 de desembre – Joan Astorch

La Contrarreforma i l´església dels reformadors: l´Oratori de Sant Felip Neri i la Companyia de Jesús

Les noves esglésies: Il Gesu de Jacopo Vignola i Giacomo della Porta

El Concili de Trento i les arts. Els Exercicis espirituals de Sant Ignasi de Loyola. Carles Borromeo a Milà

Joan Miquel Astorch Eraso

Llicenciat en Historia de l'Art, UB Barcelona. Diplomat en Conservació i Restauració de Béns Mobles, Escola Arts i Oficis Barcelona. Màster MBA, ESADE. Empresa formació i oci cultural DOMUSARTIS.

Carolina Camañes Sánchez

PROGRAMA TERCER TRIMESTRE

Classe 19 – 21 d´abril – Carolina

Classe 20 – 28 d´abril – Joan

Classe 21 – 5 de maig – Carolina

Classe 22 – 12 de maig – Joan

Classe 23 – 19 de maig – Carolina

Classe 24 – 26 de maig – Joan

Classe 25 – 2 de juny – Carolina

 

CALENDARI DEL SEGON TRIMESTRE

 Classe 8: 13 gener – Carolina

 Classe 9: 20 de gener – Carolina

 Classe 10: 27 de gener – Joan

 Classe 11: 3 de febrer – Carolina

 Classe 12: 10 de febrer – Joan

 Classe 13: 17 de febrer – Carolina

 Classe 14: 24 de febrer – Joan

 Classe 15: 3 de març – Carolina

 Classe 16: 10 de març – Joan

 Classe 17: 17 de març – Carolina

 Classe 18: 24 de març – Joan

 

 

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Rambla de Catalunya, 8 pral., Barcelona - 08007
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428