Ferran Adell Espanyol, Xavier Aquilué Abadia, Javier Badia Clavera, Pere Castanyer Masoliver, Gabriel de Prado, Jaume Feliu, Francisco Gracia, Antoni Hernández-Fernández, Màrius Martínez Muñoz, Toni Serrano Serrano
24 i 25 de novembre de 2023
Divendres i dissabte
15 h
15
La Seu d'Urgell / Sant Julià de Lòria
Aquest curs forma part del Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
0,00 €
0,00 €
0,00 €
La IA, impacta sobre la forma d'aprendre, treballar i viure. Aquesta nova tecnologia afecta els processos d’ensenyament-aprenentatge. Com a docents hem de ser capaços d'avançar-nos al canvi i analitzar quines són les potencialitats positives d'aquestes noves eines, sense deixar de banda la reflexió entorn els perills i els reptes que poden comportar.
Aquestes Jornades volen ser un espai per dur a terme aquest diàleg imprescindible, que ha de comprendre des de la programació i la metodologia fins als continguts i les eines, sense deixar de banda l'impacte ètic i el bon ús de la tecnologia digital.
PROGRAMA
Lloc: Seminari Conciliar (carrer del Bisbe Belloch, 9, 25718 La Seu d'Urgell). Hi ha aparcament.
Joan Enric Vives, bisbe d'Urgell i copríncep d'Andorra
Ladislau Baró, ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats d'Andorra
Christina Moreno, 3a Tinent d'Alcalde i regidora de Cultura, Educació i Acció Social de La Seu d’Urgell
Àlex Rocas, degà del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
Ignasi Garcia Plata, secretari de Transformació Educativa del Departament d'Educació
Eduard Barcons, director Banca Institucional Catalunya-Balears de Caixa d'Enginyers
Lloc: Centre de formació Professional (carretera d'Os de Civís, s/n AD 600 Aixovall-Sant Julià de Lòria). Hi ha aparcament.
"IA i educació: quines lliçons hem après fins ara?", a càrrec de Francesc Pedró, director de l'Institut Internacional de la UNESCO per a l'Educació Superior a l'Amèrica Llatina i el Carib (UNESCO IESALC). Intervenció enregistrada.
Ferran Adell és professor titular i investigador als Estudis d'Informàtica Multimèdia i Telecomunicacions de la UOC. Filòsof, Informàtic i Doctor en Network and Information Technologies. Les seves línies de recerca principals versen sobre l'elearning i l'edutech, el videogame-based learning i els impactes socials i filosòfics de les tecnologies digitals. Expert en diversos camps: gestió i disseny de l'aprenentatge digital, gamificació dels processos d'aprenentatge, formació del professorat en competències digitals, ètica i intel·ligència artificial generativa. La seva experiència docent s'allarga ja a més de 20 anys, en els que ha cobert la pràctica totalitat de l'espectre educatiu. Ha impartit classe a Universitats com la UAB, Elisava, UB, UOC, entre d'altres. A banda, té una llarga experiència professional com a informàtic, consultor digital, maquetador web i gestor de plataformes per a l'aprenentatge (LMS).
És enginyer i professor a l'Institut Torre Vicens i a l'Escola Politècnica Superior de la UdL Ha impartit nombrosos cursos com a formador de docents i moltíssims tallers i conferències. És professor a l’ESO i batxillerat de tecnologia, programació, robòtica, informàtica i emprenedoria. Tutor i coordinador digital. Membre de l’equip ICE STEAM de la UdL on formen en IA i CDC al professorat. Va rebre la distinció Joan Gimbert al Millor docent de l’Escola Politècnica Superior de la UdL el curs 2020-2021.
És enginyer de telecomunicacions i ha estat docent de secundària durant més de 20 anys, i ha ocupat diversos càrrecs (cap d'estudis, coordinador digital, etc.). Ha estat divulgador de l'ús de la tecnologia per millorar el procés d'aprenentatge, especialment amb l'avaluació formativa, i l'organització dels centres, a partir de la seva experiència en diversos centres. El darrer any, coordina un grup de treball sobre intel·ligència artificial dins el Departament d'Educació, tot i que participa en les Jornades a títol individual.
És físic, lingüista i doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge per la Universitat de Barcelona. Ha estat docent de secundària i FP entre 1996 i 2023, i des del 2010 és docent del Màster de professorat a l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), on tot just des d'aquest curs és subdirector d'Innovació i Tecnologia Educativa. També forma part del Comitè d'Ètica de la UPC des de la seva fundació. A més d'articles de recerca i comunicacions a congressos, en l'àmbit educatiu ha elaborat més d'una trentena de llibres de text i material didàctic audiovisual. És coautor de Lingüística Cuantitativa (Ediciones El País, 2019) amb Ramon Ferrer i Cancho i amb 15 docents més de La educación cancelada (Sloper, 2022). Autor de la biografia Enrico Fermi (RBA, 2013), i editor de Filosofia de la tecnologia, de Mario Bunge (IEC, 2019), Intel·ligència artificial i tecnoètica (Edicions UPC, 2022), de Cecilio Angulo i Carissa Vèliz, i recentment de Creativitat digital (Edicions UPC, 2023). Ha participat en múltiples jornades i cicles de conferències de divulgació en noves tecnologies, com ara l'Escola d'Estiu "Educando en IA", AIHUB-CSIC (2022, 2023), "La Nube AI. Intel·ligència artificial i educació", a Caixafòrum València (2022), "Tecnología y desigualdades", Palau Macaya (2021) o "Ser o no ser: diálogos entre ciencia y filosofía", CCCB (2019).
És doctor en Pedagogia, professor titular d’Orientació Professional. Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Ha estat coordinador de la titulació d’Educació Social, vicedegà d’Ordenació Acadèmica, degà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB. Vicepresident de la Conferència de Degans i Directors d'Educació i Magisteri d'Espanya i membre del Consell Escolar de Catalunya. Trenta anys treballant col·laborativament amb centres educatius de tots els nivells, amb ajuntaments, la DIBA, els departaments d’Educació i de Justícia i la Fundació Bofill en matèria d’innovació, avaluació, lideratge, projectes de territori i xarxes educatives. Des de fa set anys és vicerector de Relacions Internacionals a la UAB. Coordina la Comissió sobre IA i docència, amb un equip amb professorat d'Enginyeria, Humanitats, Dret, Educació i Comunicació. President de l’European Consortium of Innovative Universities (ECIU), format per 14 universitats d’Europa.
És llicenciat en Biologia i Geologia per la UAB, professor de Biologia i coordinador TAC de l'INS Sant Quirze. Expert en informàtica aplicada a l'educació. Responsable de la coordinació de l'especialitat d'informàtica al CRP del Vallès Occidental, n'ha impartit diversos cursos de formació a centres de primària i secundària. Ha col·laborat en la preparació de cursos telemàtics sobre l'aplicació de recursos digitals a les ciències per al Departament d'Ensenyament i també ha col·laborat en la redacció d’alguns llibres de les editorials Cruïlla i Anaya.
Inscripció
Activitat gratuïta.
Certificació: Si necessiteu el certificat reconegut pel Departament d'Eduació, haureu d'abonar els drets d'expedició corresponents: 10 € per a col·legiats i 25 € per a no col·legiats. Us hi podeu inscriure en aquest enllaç: https://www.cdl.cat/inscription-auth/inscription-login/ref/CE241002.
Criteris d’aprofitament:
Participació activa a les sessions
Reflexions durant les Jornades
Elaboració de treballs assignats dins el termini fixat
Els participants hauran d’emplenar un qüestionari en què avaluaran els diversos aspectes del curs.
Plataforma virtual
Aquest curs es gravarà i es podrà seguir a través del Moodle a partir del dia 29 de novembre.
Activitats complementàries
L'activitat es complementarà amb la Jornada ‘Chat GPT i IA en l’àmbit educatiu: amics o enemics?, organitzada per la Coordinadora Catalana de Fundacions, que s'oferirà al Col·legi el dia 22 de novembre Aquesta sessió quedarà enregistrada i disponible al moodle per als assistents a les jornades.
https://ccfundacions.cat/jornada-chat-gpt-i-ia-en-lambit-educatiu-amics-o-enemics/
Amb el suport de:
Caixa d'Enginyers
Ministeri d'Educació i Ensenyament Superior del Govern andorrà
Bisbat d'Urgell