Conferència inaugural de la 48 Escola d'Estiu del Col·legi

Col·legi Oficial

L'encarregat de pronunciar la conferència inaugural de la 48a edició de l'Escola d'Estiu va ser Héctor Ruiz Martín, biòleg i expert en psicologia cognitiva de la memòria i l'aprenentatge en contextos educatius, que va oferir una classe magistral a la sala d'actes del Centre d'Educació Municipal.

L'encarregat de pronunciar la conferència inaugural de la 48a edició de l'Escola d'Estiu va ser Héctor Ruiz Martín, biòleg i expert en psicologia cognitiva de la memòria i l'aprenentatge en contextos educatius, que va oferir una classe magistral, de forma presencial, davant el públic que va assistir a la sala d'actes del Centre d'Educació Municipal, i que a la vegada, van poder seguir de forma virtual els alumnes de l'Escola d'Estiu, que enguany compta amb més de 900 inscrits.

Posteriorment, un cop finalitzada la conferència d'obertura de l'Escola d’Estiu del Col·legi, es va iniciar la primera de les converses pedagògiques que la Fundació Pallach i el Col·legi, han acordat impulsar d'ara endavant. Aquesta primera conversa va estar protagonitzada pel mateix Héctor Ruiz i per Albert Bayot, professor de llengua i literatura catalanes, director de l'Institut de secundària de Sarrià de Ter i docent a la Universitat de Girona.

En la presentació de la conferència inaugural, el degà del Col·legi, Àlex Rocas, va fer un agraïment molt especial a tot el col·lectiu docent i als centres escolars de Catalunya per l'escorç fet aquest curs tan complicat per la pandèmia de la covid. Així mateix, va donar les gràcies a tots els assistents a la conferència, "per confiar en el Col·legi, el seu Col·legi, el de docents i professionals de la cultura, i en la seva Escola d'Estiu". Àlex Rocas també va agrair a la Fundació Pallach i a l'Ajuntament de Palafrugell que volguessin acollir l'acte inaugural de l'Escola, que també va comptar amb la presència de representants del Consell Comarcal del Baix Empordà i del Servei Educatiu del Baix Empordà. Aquesta col·laboració entre la Fundació Pallach i el Col·legi tindrà continuïtat amb la celebració d'un seguit de converses pedagògiques al llarg de l'any. En aquest sentit, el degà va destacar que "l'acord és fruit de compartir el mateix objectiu: garantir el dret a l'educació, promoure l'excel·lència i l'equitat en l'educació i acompanyar la professió docent, sens dubte l'element clau en l'assoliment d'aquells objectius". Per la seva banda, el president de la Fundació Pallach, Josep Maria Soler, va recordar el pensament del pedagog, Josep Pallach, i la voluntat de la Fundació per treballar en xarxa per poder estendre l'educació a tothom.

 

Conferència inaugural: "Competències versus coneixements. Aprendre competències és adquirir coneixements... profunds"

El biòleg, assessor educatiu i expert en psicologia cognitiva de la memòria, Héctor Ruiz Martín, va exposar de forma molt didàctica la necessitat d'entendre les competències com a objectius d'aprenentatge indissociables dels coneixements, en el marc de la conferència: 

Segons va explicar, la clau de l'aprenentatge és adquirir coneixements profunds, a partir d'entendre el sentit d'allò que aprenem. Aquests coneixements profunds són els que fan possible aprendre més, resoldre problemes, desenvolupar la nostra creativitat i aplicar l'anàlisi crítica. "Aprenem connectant el que ja sabem, amb el que estem aprenent; i com més coneixements tenim sobre una cosa, més fàcilment podrem aprendre sobre ella", va dir Héctor Ruiz Martín.

"Per exemple, els jugadors d'escacs, no són millors perquè siguin més intel·ligents, sinó gràcies als seus coneixements, ja que són capaços d'emmagatzemar fins a cinquanta mil possibles posicions del taulell i així saber immediatament com respondre davant els moviments de l'altre jugador. De la mateixa manera, els músics, artistes o creadors, basen la seva creativitat en els coneixements i en les connexions entre ells que tenen a la seva memòria", va explicar Ruiz Martín. "Per això, és fonamental que els coneixements que adquirim siguin profunds, i per això, cal que aquests siguin duradors, transferibles, funcionals i productius", va concloure l'expert conferenciant i reconegut divulgador.

Finalment, l’acte es va cloure amb un col·loqui entre el conferenciant i el docent i director de l’Institut de Sarrià de Ter, Albert Bayot, sobre com estimular l'aprenentatge a les aules. Bayot va defensar la necessitat que els alumnes aprenguin a pensar, emetre judicis, fer-se preguntes sobre la realitat i reflexionar sobre allò que aprenen. "Valors que la societat actual no fomenta, ja que no es premia l'esforç, sinó la immediatesa. Però als docents i als claustres dels centres ens correspon posar en relleu que les coses, com pensar, costen, i que l'esforç, l'interès i la curiositat poden ser elements motivadors per aprendre i assolir els reptes que ens proposem", va explicar Bayot. El diàleg va acabar amb un interessant torn de preguntes i intervencions dels assistents al Centre d'Educació Municipal de Palafrugell.

Documents realacionats
PDF | 1.6Mb

Revista del Col·legi núm. 128